יום רביעי, 13 ביולי 2011

לטנגו צריך שניים


במסגרת הקורס "שילוב טכנולוגיות תקשוב ולמידה - היבטים בינלאומיים" אנו מנתחים תכניות תקשוב בינלאומיות.
שוב ושוב אני חוזרת למפגש הבלתי מתפשר בין נקודת המוצא הפדגוגית (המורה) לזו הטכנולוגית (מחשב).
אנו יודעים זה ממכבר שהפדגוגיה הישנה בה המורה הוא בעל הידע היחידי התרוקנה מתוכנה הלגיטימי.
היום האמירה המקובלת יותר היא של פדגוגיה קונסטרוקטיבית בה הלומד מבנה את הידע תוך אינטראקציה.
אותו בוגר אידיאלי ישלוט במיומנויות המתאימות את המאה העכשווית (כמו הבחנה בין מידע לידע).
המחשב אינו יכול לעשות זאת בעצמו וגם לא המורה, אבל ניתן להעזר בשילוב של שניהם.
על סביבה לימודית המעוצבת כך להיות חלק מתרבות הלמידה הכיתתית.
עצם הכנסת החומרה לכיתה לא גורמת לפדגוגיה להפוך לחדשנית ולבוגר להיות בעל מיומנויות של חשיבה, הסקה וכדומה.
באמצעות המחשוב, קל מאוד להגיע למידע. השאלה הנשאלת היא מה עושים איתו, איך מסננים אותו, כיצד עובדים בצוות וכדומה.
לעיתים הלומדים שולטים בטכנולוגיה טוב יותר מהמורים אך לקויים בחשיבה ביקורתית.
בטיוואן לדוגמא, התקשוב נעשה בלמידה מרחוק.
מניתוח של תכנית תקשוב במדינה זו, בה קיימת שותפות מלאה של משרדים נוספים מעבר למשרד החינוך באחריות ליישום התכנית ולהטמעתה, עולה כי היא מסתמנת כהצלחה.
מבחינות רבות , בעיקר כלכליות זהו צעד כדאי אך האם כל לומד מסוגל ללמוד לבד? לרוב האנשים אין משמעת עצמית של למידה מהבית וישנם מחקרים שהראו שלסטודנטים שלמדו בלמידה מרחוק היה קשה יותר לסיים את לימודיהם.
במסגרת תכנית התקשוב הלאומית בישראל, צוות המורים משתלם, מתכנן ומתוגמל ובית הספר כולו מתחייב לכך תוך הבנה שהתפתחות המורה והפיכתו למורה חדשני הוא הכרח להצלחה של הטמעת פדגוגיה חדשנית זו על כל נגזרותיה.
לדעת פרופ' סלומון, המחשב אמור להיות המהפכה הטכנולוגית אך זה עדיין לא קורה מכיוון שאיכות הלימוד של המורים עדיין לא מספיק טובה.
בכתבה ששודרה בתכנית "לונדון קירשנבאום" הוא מציין מחקר שאסף נתונים מ 50,000 מחקרים והמסקנה שעלתה בו היא שמנבא הישגים לימודיים טובים הוא המורה.
על המורה להפנים את תפקידו המחודש והבלתי ניתן להחלפה ולהוביל את המהלך.
אמרתי כבר שצריך שניים לטנגו?

המיתוס של תרומת המחשב להשבחת החינוך מתנפץ: הפרופ' גבי סלומון, חתן פרס ישראל לחינוך, טוען כי התקוות שתולים בטכנולוגיה אינן מתגשמות

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה