יום רביעי, 6 ביולי 2011

לך אל הנמלה עצל, ראה דרכיה, שתף איתה פעולה וצור ידע חדש..

ויקיפדיה היא  אינצקלופדיית רשת המבוססת ונערכת ע"י הגולשים.
במוסדות אקדמים וחינוכיים רבים, הולך וגובר השימוש בטכנולוגיית הויקי ובפוטנציאל שלה כפלטפורמה ללמידה שיתופית.
זוהי לא טכנולוגיה שנעזרים בה ללמידה שיתופית אלא מערכת, שיטה וניהול של מאגרי מידע שבהם התוכן נכתב ונערך במשותף על ידי הגולשים ובכך נוצרת באופן טבעי למידה אינטראקטיבית.
"המבנה המיוחד של הסביבה: סביבה מתפתחת, סביבה לא-לינארית מבוססת היפר-טקסט, שנשענת על מספר מחברים, מספק הזדמנות לשיתוף ולאינטראקציה בין הסטודנטים" (Bruns & Humphreys , 2005)
במסגרת השתלמות שהרצאתי בה השבוע, עלה נושא הויקיפדיה כמקור מועדף ונגיש של מידע בידי תלמידים.
הדיון נסב סביב יתרונות וחסרונות של כלי זה:
היתרונות הם כמובן מהירות צבירת הידע אשר נעשית על ידי בעלי ידע רבים ללא הגבלת גיל, מקום מגורים, שפה דבורה וכדומה כשתהליך זה נעשה ללא תמלוגים למקורות הידע.
החסרון העיקרי הוא חוסר הנסיון של הלומדים בשימוש מושכל במידע.
מורה בעל נסיון וכלים נכונים ידע להוביל את הלומדים לשימוש מושכל על מנת לדלות את החומרים הדרושים ללמידה מהמאגר העצום ולטפל בחומרים אלו בדרך להפקת המירב מהם.
עוד בשנות השבעים, אלון אולארציק ודני סנדרסון הבינו שהקדמה תגיע מידע שנוצר מתוך ידע תוך כדי אינטראקציה ממשית:
" היה לי דוד כזה בטלן, שהתעצל לנוח. היה הולך לנמלה, חוזר בלי מצב רוח. לו היה פחות טיפש, אז ודאי ידע שיש, גם תוספת לפתגם:  ראה דרכיה וחכם".  ובהמשך : "... למד שחיה בהתכתבות ... כשנכנס סוף סוף לים, תוך שניות הוא נעלם. שניים קפצו אליו מיד, טובעים השניים מן האחד..."
ניסיתם ללמוד שחיה בהתכתבות??
ידע נוצר כל הזמן, מתוך ידע, מתוך אינטראקציה- בין אנשים, מאורעות…
ידע אמיתי ניתן לביטוי באופן מעשי והכי חשוב: ידע מעשי, רלוונטי ומתוזמן הינו המפתח לקידמה וחדשנות.
 אחת שיודעת: עשור הניצחון של ויקיפדיה
מצרפת קישור למחקר חדש ומעניין בנושא: "איך וויקיפדיה שינתה את החינוך".
ולבסוף... דני סנדרסון מסביר על שחיה בהתכתבות...
 
בבליוגרפיה:
"ויקי כסביבה ללמידה שיתופית מקוונת באוניברסיטה הפתוחה", ירחון משאבי אנוש, ספטמבר-אוקטובר 2006. ע"ע 48-52 (ירחון 6-225).

תגובה 1: