יום שישי, 6 בינואר 2012

ללכת בדרך האבנים הצהובות (מתוך הקוסם מארץ עוץ - פרנק לימן באום)

מה הקשר בין הקוסם מארץ עוץ וכוחות צנטריפטליים?

המאמר  "הדיאלקטיקה שבין ביזור למרכוז"/ פרופ' עמי וולנסקי, עוסק במתח שבין הכוחות הצנטריפטליים (משרד החינוך) המנסים לשמור על מעמדם הריכוזי ושמירת סמכותם, כגורם חיצוני, על בתי הספר, לבין הכוחות הצנטריפוגליים (בתי ספר והרשויות המקומיות) המאמינים שיש לחזק את המורה, להעניק לו חופש, מרחב יצירה ושיקול דעת למימוש אחריותו ובמקביל מבקשים להתנער מאחיזתם הרב סמכותית של משרד החינוך.

פרופ' וולנסקי מתאר את המתח מתחילתו ועד סוף שנות ה- 90 ובסופו מדגיש שהמתח בין המרכוז והביזור לא הסתיים וימשיך לטלטל את המערכת כולה.

לאחר קריאת המאמר, נוכחתי שוב, כי הכוח לשלוט בחינוך היה קיים בשלטון המרכזי בעבר כמו בהווה כשבנוסף, ישנם קשיים ומתחים שמשקפים את התפיסה הפוליטית והמדינית. הזרמים שקיימים בחינוך והאוטונומיה שניתנת לחלק מהם מחדדים את העדר תוכנית לימודים משותפת. נעשית איפה ואיפה בתקציבים שניתנים לזרמים השונים (חרדים, דתיים, חילוניים, ערבים ועוד).

הכוח המופרז שיש בידי המפקחים במשרד החינוך המכהן כארגון ריכוזי, הוביל לעיסוק בטפל ולא בעיקר כשמרוב עצים לא רואים את היער. נטייתו המופרזת של משרד החינוך לעסוק בביצוע, בפרטים שוליים ובניהול באמצעות מפקחיו, מנעו מיקוד בפדגוגיה החינוכית המתרחשת במוסדות החינוך.  לא פעם התחושה והאקלים בשטח משקפים שציבור המורים והמנהלים אינו עומד בגזירות שניטלות עליו חדשות לבקרים. יזמות בית ספרית נתקלת לעיתים קרובות בהנחיות, תנאים ותכתיבים של המערכת המסואבת אשר חונקים את אש היוזמה ומכבים אותה.

מחד גיסא, אני משערת כי ההתנגדויות נובעות מחשש של המשרד להתפרקות הדרגתית מסמכויותיו ומכאן לאיבוד כוחו ורלוונטיותו. מאידך, אסייג את דברי ואומר שהלחץ הציבורי והטראומה שנוצרה כתוצאה ממיקום תלמידי ישראל במבחנים בינלאומיים עודדה מציאות חינוכית בה בתי הספר נדחקים חזרה לכיוון הסטנדרטיזציה והמדידה של בחינות והישגים.

בספר "הקוסם מארץ עוץ" אמר האריה מוג הלב: "גם אני נורא פוחד ליפול, אבל מסתבר שאין דרך אחרת אלא לנסות."
לדעתי יש צורך באומץ ובאורך רוח על מנת ליצור שינוי, יחד עם חיזוק הלמידה והמוטיבציה להוראה וללמידה ללא הבקרה החיצונית של מבחנים ובחינות הישגים.

בסיפור, הדמויות בטוחות כי התשובות למשאלותיהן נמצאות בידיו של קוסם גדול, אך הן לא מבינות כי בעצם המפתח לשינוי המיוחל נמצא בתוך כל אחד ואחד מהם ודורש תהליך ארוך ומסובך, שהוא ההיפך הגמור מ"קסם". התובנה מכך היא, שלעיתים אנו מחפשים דבר מה שחסר לנו אך בעצם הוא נמצא איתנו ובתוכנו כל הזמן ומה שאנו רק צריכים לעשות הוא להאמין בעצמנו ולמצוא את הדבר בתוכנו.

וכי מהי בעצם תמצית ההוראה בעיני? 
לב אוהב
מוח חושב
ואומץ לשנות דברים.






14 תגובות:

  1. שמי זיוה אבו הלומדת במכללה האקדמית באור יהודה.
    קיבלנו מטלה בשיעור תקשוב להגיב על בלוג מתוך רשימה נתונה. בחרתי בבלוג זה בגלל המאמרים המופיעים בו. מצאתי בהם עניין כי אני עוסקת בחינוך. נראה לי שאמשיך להיכנס לבלוג שלך, לקרוא להתחדש ולהגיב.

    השבמחק
  2. שמי מירב גהסי ואני לומדת לקראת תואר m.a במכללה ללימודים אקדמים באור יהודה. בקורס תיקשוב ולמידה התבקשנו להגיב לאחד הבלוגים שברשימה נתונה ושמחתי להחשף לבלוג שלך. נחשפתי למגוון של מידע שניתן ליישם בכיתות והעשרה בכלל. הנושאים מעניינים ומסתמכים על מאמרים ומחקרים עכשווים. היה מעניין לצפות בסרטונים בתחומי דעת שונים הקשורים בחינוך. אשמח לבקר בבלוג שלך בשנית.

    השבמחק
  3. זיוה שלום,
    תודה שבחרת לקרוא את הרשומות שלי. אני תוהה, האם התחברת למאמרים עליהם כתבתי או לרשומות בעקבות קריאת המאמרים? האם יש רשומה שקרובה לתחום עיסוקך?
    שבוע טוב. אלה פלג

    השבמחק
  4. מירב שלום,
    לפי תגובתך אני לומדת שנכנסת לקישורים שונים מתוך הבלוג. כתבת: "נחפשתי למגוון של מידע שניתן ליישם בכיתות". האם התכוונת לפדגוגיה שהיית רוצה ליישם כמורה בכיתה או ליחידות לימוד שהיית רוצה לשלב במסגרת תכנית הלימודים? שבוע טוב. אלה פלג

    השבמחק
  5. שלום אלה, שמי סמדר קיסלניק ואני לומדת לקראת תואר m.a במכללה ללימודים אקדמים באור יהודה. בקורס תיקשוב ולמידה התבקשנו להגיב לאחד הבלוגים שברשימה נתונה ושמחתי להחשף לבלוג שלך. אהבתי את התייחסותך למאמר של פר' עמי וולנסקי ומאוד התחברתי לסיום הפוסו שלך: ומהי בעצם תמצית ההוראה? לב אוהב, מוח חושב ואומץ לשנות דברים. כל כך נכון לדעתי - זוהי העבודה האמיתית והכנה.
    התרשמתי ממגוון הקישורים בבלוג שלך ואני בטוחה שאבקר שוב .
    מאחלת לך המשך עבודה ולמידה מהנה
    סמדר

    השבמחק
  6. סמדר שלום, תודה שבחרת להכנס לבלוג שלי. ברשומותי, אני מנסה לשקף את תפיסתי הפדגוגית ולהיות יצירתית עד כמה שאפשר באמצעות חיבורים לתחומי דעת או מדיה שונים. כך יש מענה לשונות גם של המבוגרים שעוקבים אחרי הבלוג. שילוב מדיה כמו סרטונים לדוגמה, מוסיף חוויה ויזואלית ושמיעתית.שבוע טוב. אלה פלג

    השבמחק
  7. שלום לך, שמי מלכי וגם אני כחברותיי, לומדת לקראת תואר m.a. במכללה ללימודים אקדמיים באור-יהודה. במסגרת קורס תקשוב ולמידה, נתבקשנו להגיב לאחד הבלוגים מתוך רשימה שניתנה.
    נהניתי להתארח בבלוג שלך, הוא נעים לעין ומזמין. עברתי ברפרוף על רשימותייך וראיתי שאת בוחרת להתאים משפטים מעוררי מחשבה לכל רשימה-בהתאמה. ציטוטים, סרטונים ועוד. כל אלה מעשירים ומגוונים את חווית הקריאה/למידה.
    יותר מכל אהבתי את החיבור ל'קוסם מארץ עוץ', אחד מהספרים האהובים עליי..
    תודה לך

    השבמחק
  8. מלכי שלום, נהנתי לקרוא את הביקורת שלך על הבלוג. התייחסת גם לויזואליות וגם לתוכן. לגבי הקוסם מארץ עוץ... גם אני גדלתי בצילו של הספר, לכשגדלתי, למדתי להביט גם למסרים החשובים שיש בו.
    תודה שהקדשת זמן לקרוא מהרשומות שלי.
    אלה פלג

    השבמחק
  9. לאלה שלום!
    שמי חני ואני סטודנטית לתואר שני במסלול מינהל חינוך.במסגרת לימוד קורס תקשוב בלמידה התבקשנו ע"י המרצה מתי אלפר לבקר בבלוג למידה .לאחר שיטוט במספר בלוגים הגעתי לבלוג שלך והוא צד את עיני.כותרת הבלוג עם המשפט של אלברט איינשטן חיבר אותי מייד וסקרן אותי לקרוא הלאה.
    השיטוט בפוסטים המגוונים כמו מדריכים ועזרים ,קישורים מומלצים אינטרנט בטוח ,היה מעניין ואני בטוחה שאוכל להיעזר במספר יחידות לימוד בעבודתי בכיתה.
    היה מעניין להיחשף לדעות נוספות על מאמרים שגם אני קראתי במסגרת הלימודים בקורסים שונים ולראות את הדברים מפרספקטיבה נוספת.
    אין לי ספק שהושקעה חשיבה ועבודה רבה בויזואליות , בתכנון,בתכנים בחשיבה היצירתית וטביעת ה"אני" שלך מאוד מורגשת בכול חלק וחלק.יישר כוח
    חני

    השבמחק
  10. חני שלום,
    תודה שבחרת לקרוא את הרשומות שלי. כשהתחלתי לכתוב בבלוג, חששתי שהוא יהיה שבלוני אבל לאט לאט הוא התחיל לקבל את הצבעים של האני מאמין שלי. אני שמחה שהצלחת לראות זאת.תודה על תגובתך. שבוע טוב. אלה פלג

    השבמחק
  11. שלום אלה,
    שמי שרית בן ארויה ואני לומדת במרכז ללימודים אקדמאיים באור יהודה לתואר שני במסלול החינוך בתחום "ניהול וארגון מערכות חינוך". התבקשנו ע"י המרצה ד"ר גילה קורץ- להגיב לאחד הבלוגים. לאחר שיטוט בכמה בלוגים- מאוד התחברתי לדברים שלך- שהכוח שיש בידי המפקחים- גרם לעיסוק בתפל וישנה פחות התמקדות בפדגוגיה החינוכית. אני במקצועי- גננת שמשתלדת לא להכנע לבירוקרטיות ובאמת מנסה להיות מחנכת שוחרת שינוי- לפחות בגן שלי... יכולת לתת לילדים להביע את עצמם ועידוד לדיאלוג, דחיפה לשיתוף פעולה והדדיות ופחות לתחרות ובעיקר להקשיב לצורכי הלב של הילדים...
    וזוהי ללא ספק- תמצית ההוראה והיא זו שנותנת לנו את הכוח ליצור עוד איזשהו "קסם"
    המון תודה לך והרבה הצלחה
    שרית

    השבמחק
    תשובות
    1. שרית שלום,
      דרך הדברים שכתבת אני חשה ב"אש" שבך.
      לעיתים, אני חשה תסכול מאוד גדול מהמערכת והבירוקרטיה.
      כשאני נכנסת לכיתה פעמיים בשבוע, אני סוגרת מאחורי את הדלת, נושמת עמוק ומחייכת. זהו המקום האמיתי.
      בהצלחה בהמשך הלימודים.
      אלה

      מחק
  12. אלה שלום,
    שמי מירב ואני סטודנטית במכללה ללימודים אקדמים לתואר שני בניהול וארגון מערכות חינוך שנה ראשונה. במסגרת קורס תקשוב ולמידה נתבקשתי להכנס לאחד הבלוגים מרשימה שקיבלתי. אני חייבת לציין שנכנסתי לפחות לחמישה בלוגים לפני שפתחתי את שלך, כשמה שחיפשתי הוא בעצם בלוג שיתפוס את עיניי ויגרום לי לרצות לעיין בו. הבלוג שלך הצליח לעשות זאת! החל מעיצובו דרך המשפט הפותח אותו רשמת (אלברט איינשטיין)והדברים השונים אותם את מפרסמת בבלוג. התחברתי כמובן גם לנושאים משותפים ששתינו לומדות. הבלוג שלך מעוצב בחן ונעים לעין. ראיתי גם קישורים שקיימים בבלוג וגיליתי שיש לי מקור נוסף להיעזר בו בלימודיי (כזה שמרכז את הנושאים במקום אחד). שמחתי לבקר בבלוג שלך ואני בטוחה שאשתמש בו גם בעתיד.
    מירב

    השבמחק
  13. מירב שלום,
    חלק מהעניין בעיצוב בלוג/אתר הוא הויזואליות. כמו שאתר הוא חלון הראווה של בית הספר, כך הבלוג הוא חלון הראווה של העשייה שלי.
    אני שמחה שמעבר לויזואליות ולנגישות מצאת נקודות השקה גם ללימודיך.
    אשמח אם הבלוג יענה על צרכיך גם בעתיד.
    בהצלחה בלימודים!
    אלה פלג

    השבמחק