יום שני, 19 בדצמבר 2011

סטנדרטים בחינוך: חוסמים או מאיצים?

המקורות שהובילו לאימוץ סטנדרטים במערכת החינוך על ידי מספר מדינות מתוארים במאמרו של פרופ' וולנסקי: "" The rise and the price of the standards movement.

המאמר בוחן את המחלוקת המתמשכת בנושא  הסטנדרטים ובעיקר את המחיר הפדגוגי שמשלמים כתוצאה ממיסוד הסטנדרטים.
הסטנדרטיזציה התבצעה על מנת לאפשר שוויון בין הלומדים השונים.
מערכות החינוך בעולם המערבי אימצו לעצמם גישות ניהוליות המסתמכות על רעיון הגלובליזציה.  (ניהול עצמי , העצמת ביה"ס, התפתחות מקצועית, מעורבות מוגברת יותר של הורים, ותפקיד מנהיגי ביה"ס) כשבשלב מאוחר יותר הגיע ה"ניהול המדעי"  בו ההתייחסות לעובדים היתה כאל מכונה עובדת שצריכה לבצע משימות המתוכננות והמנוהלות ע"י הנהלה המגלה אדישות לצרכים האנושיים. 
על העובדה שאין חינוך ללא סטנדרטים כולם מסכימים עם זאת עדיין יש ויכוח בין התפיסה שהחינוך נועד להכשיר את האליטה ע"י שיטות הוראה שונות מול ההצעה לשחזר את ימי המצויינות שאבדו.    
תפיסה זו של הסטנדרטיזציה נפלה לחלל בשל כשההתייחסות למדיניות הסטנדרטים היתה כאל תרופה להתדרדרות בציונים. עם זאת, היו גם שטענו שמתודה זו אחראית לנזקים פדגוגיים ולמתודה זו אני מתחברת באופן חלקי.
מצד אחד, לדעתי, לא ניתן להטיל סטנדרטים אחידים על כל התלמידים כאילו היו שווים והרי כל ילד הוא יחיד ומיוחד ומצד שני, צריך להחליט על איזשהו קו אחיד כי הרי לא ניתן, לצורך העניין, לנתב את הסטודנטים למגמות שונות באוניברסיטה רק על פי אופיים וכישוריהם - דבר זה לא ריאלי.
האוסציאציה שעולה לי היא של הספורטאים הצעירים במזרח אירופה, הסטנדרטים הגבוהים והרף שהעמידו בפניהם והמחיר הנפשי שהם שילמו בשל כך.
כמו ברפורמות קודמות, יש לקדם למידה תוך הבנה ולא שינון טכני בלבד כשהלימוד נעשה לשם פיתוח כישורי חשיבה ולא לשם צבירת ידע.
ישנו דיסוננס בין דרישות הסף כאחת מהמטרות העיקריות של הצבת הסטנדרטים לבין הפדגוגיה ודרכי הלמידה המותאמים על פי הילד במרכז.
האם אפשר למדוד את כל הילדים באותו סרט מידה? כפי שכתבתי ברשומה של "תלמידים ללא פנים", המחיר כבד מדי לנפש אבל מהו המחיר לחברה?
ימים יגידו.

6 תגובות:

  1. איריס בוארון7 בינואר 2012 בשעה 14:22

    אלה שלום
    אני סטודנטית לתואר שני בניהול וארגון מערכות חינוך במכללת אור יהודה. קיבלנו מטלה בשיעור תקשוב להכנס לבלוג. זו פעם ראשונה שאני עושה זאת. נהנתי לקרא דברים שכתבת. אני עובדת בחינוך מיוחד וגם אצלינו למרות הפערים והשוני הרב מדברים על סטנדרטים.
    תודה על הדברים המעניינים והעיניניים
    איריס בוארון

    השבמחק
  2. איריס שלום,
    תודה על תגובתך. אני שמחה שמצאת עניין ברשומה שלי והקשר גם לחינוך המיוחד. שבוע טוב. אלה פלג

    השבמחק
  3. שלום לך שמי אסאלה
    אני סטודנטית לתואר שני בניהול וארגון מערכות חינוך במכללת אור יהודה .
    קיבלתי מטלה בשיעור תקשוב להכנס לבלוג. זאת הפעם הראשונה שאני נכנסת לבלוג ומדפדפת בו אני נהניתי מאוד ושמחתי להכיר אותך ולהיות אחת מהמשתתפים בבלוג שלך כל הכבוד מאחלת לך המון הצלחהההההה

    השבמחק
  4. אסאלה שלום, תודה שבחרת להכנס לבלוג שלי. כתבת שנהנת לדפדף בו. אני סקרנית - לאיזה חלק שלו התחברת? תודה והמשך שבוע טוב. אלה פלג

    השבמחק
  5. היי אלה
    אני סטודנטית לתואר שני-בניהול וארגון במערכות חינוך באור יהודה,שמי זהבה נטר והתבקשנו על ידי המרצה מתי אלפר להכנס לאחד מהבלוגים ברשימה שנתן לנו ולכתוב את חוות דעתנו.זו הפעם הראשונה שאני מבקרת בבלוג שלך אהבתי והתרשמתי מאוד מהתוכן בנושא חינוך שכתוב בצורה מעניינת, ברורה,העיצוב המרשים והמושך הציבעוניות ובככלל מאוד ידידותי למשתמש... בנוסף התפעלתי מהסרטונים התמונות והשירים שמצורפים ומתיחסים לנושא כל הכבוד ובהצלחה...

    השבמחק
  6. זהבה שלום,
    תודה שבחרת להכנס לבלוג שלי. אני שמחה ששמת לב להרבה מהתכנים שמופיעים בבלוג. אני משתדלת לגוון ברשומות בנושאים שונים סביב הפדגוגיה בכלל והפדגוגיה החדשנית בפרט.
    בהצלחה בהמשך הלימודים.
    אלה פלג

    השבמחק