יום חמישי, 3 בנובמבר 2011

הנסיכה והעדשה

במסגרת תפקידי כמורה למדעים ישנם כמה עקרונות שמנחים אותי:
עקרון פיתוח החשיבה בו אני משלבת מיומנויות מסדר חשיבה גבוה בפעילויות בכיתה, עקרון הרלוונטיות והאותנטיות על מנת ליצור זיקה בין עולם המדע לעולמם של הילדים.
אמונתי בגישה הקונסטרוקטיבית, אשר מהווה המשך לגישה הפרוגרסיבית מהמאה ה 18 ואילך,  כמו גישותיהם של ז'אן-ז'אק רוסו ושל ג'ון דיואי (עליו כתבתי ברשומה הקודמת),  באה לידי ביטוי בכך שאני נותנת לתלמידים להתנסות כך שיבנו את הידע בעצמם.
עקרון נוסף - חשוב לי לשלב רכישה של מיומנויות מדעיות וטכנולוגיות שונות.
למידה משמעותית בעיני היא כשהתלמיד בונה בעצמו באופן פעיל ידע ומשמעויות ומבנה את הידע שלו בעקבות התנסויות בעולם הטבעי שמסביבו, כשכמובן לא ניתן להסתפק בהתנסות בודדת עם המושג אלא לזמן לתלמידים התנסות במושג בהיבטים שונים ובמסגרת פעילויות מגוונות הפונות לתלמידים בעלי סגנונות למידה שונים.
הנחת המוצא היא שתלמידים שונים זה מזה לא רק ביכולת הלימודית שלהם (אינטליגנציה), אלא גם בדרך בה הם לומדים (Zelinker 1987) ולכן, על מנת שהלמידה תהיה אפקטיבית יש להתייחס ולתת מענה גם לסגנון הלמידה מעבר לתחום הקוגניטיבי.
כלומר: תלמידים שונים זה מזה לא רק בדרך בה הם מבינים (למשל: האם על ידי הכללה או על ידי דוגמא), אלא גם בדברים נוספים כמו מוטיבציה, תנאים סביבתיים מועדפים ללמידה, מטה קוגניציה ועוד (Curry 1991).

השבוע, לקראת שיעור בנושא סלעים וקרקעות (להלן "העדשה"), נפגשתי עם הגיאולוג - ד"ר רמי וינברגר, עם הארכיאולוגית ד"ר ענת וינברגר ועם בתם בת ה – 7 (להלן - "הנסיכה").
מטרת הפגישה היתה להרחיב את הידע שלי בנושא לקראת השיעור בכיתה.
בפגישה, ישבנו יחד, העלנו השערות (בעיקר אני..)  השוונו בין הפריטים ומיינו אותם לאחר שבדקנו את תכונות הסלעים והקרקעות באמצעים שונים.
בכיתה, אבקש מהתלמידים להתחיל בתצפית לא מובנית בה הם יצטרכו לאסוף סלעים מסביבתם הטבעית (ולהחזירם אחר כך...)

כדי שהמושג יהיה משמעותי עבורם בנוסף להתנסות הויזואלית והפיזית עם החומר, יש להתנסות שוב עם המושג.
המענה לכך, בעיני, הוא פעילות מתוקשבת.
באופק מט"ח ישנה פעילות בנושא "בודקים תכונות של סלעים" שם יכול התלמיד להתנסות שוב ושוב בניסוי, לחזור ולהבין את המושג - גם אם באופן וירטואלי. ולצפות בסרטונים בנושא בבריינפופ.
את תהליך ההמשגה שבמעגל הלמידה ניתן גם ליישם באמצעות אוריינות טכנולוגית כפעילות מסכמת בשיעור או כמשימת המשך לבית:
  • לבנות חידון על המושגים שנלמדו בגוגל דוקס
  • ליצור סרטון בקומיקס על תהליך הלמידה
  • לבנות משחק רביעיות על המושגים שנלמדו ועוד
לסיכום,
שוב אני נוכחת כי הטכנולוגיה מקדמת מתן מענה לסגנונות למידה שונים ולשונות תוך הנעה ללמידה.
מצרפת תמונות של הנסיכה בת ה - 7 בעת שהיא חוקרת את הסלעים.

2 תגובות:

  1. מרשים ביותר, כמו כל העשייה המבורכת שלך !!

    השבמחק
  2. אלה יקרה, אני לומדת כיום במכללת אור יהודה אצל גילה קורץ. אנחנו בשיעור תקשוב ולמידה ונושא השיעור הוא בלוג.
    למידה משמעותית היא זו בה התלמיד מעורר שאלות, מאתר מקורות מידע, מעבד מידע ויוצר ידע חדש הרלוונטי לעולמו האישי בעידן הטכנולוגי במאה ה -21.
    והמורה הוא רק מתווך.
    בהצלחה ליאת בן שימול

    השבמחק