יום שני, 1 באוגוסט 2011

"כל עוד מישהו זוכר אותנו, אנחנו חיים"

את המשפט האלמותי הזה  כתב הסופר קרלוס רואיס סאפון בספרו המצויין "צילה של הרוח".

ברירת המחדל של האבולוציה היא לשכוח.
ברירת המחדל הזו משתנה. כיום, ה"מוח הדיגיטלי" זוכר בשבילנו דברים.
לזכרון הדיגיטלי, כמו לכל דבר, יתרונות וחסרונות:
על חלק מהחסרונות דברתי בעבר: לדוגמא, אי אפשר לעשות DELETE.
תמונות חושפניות בגיל 18, דעה מרדנית בגיל 19, מכתב שיצא מהלב שנה אחר כך – הכל נשמר ונאגר בזכרון הדיגיטלי ועולה בלחיצת כפתור בסיטואציות העלולות להוציא את הדברים מהקשרם.
היום, כשעובד מועמד למשרה מסוימת, יש באפשרות המעביד לשלוף עליו מידע רב מהזכרון הדיגיטלי שברשת.
כל דבר שעלה לרשת בדמות ציוץ / סטטוס / תמונה "הוללת" או כזו שלא עולה בקנה אחד עם קורות החיים, אי הקפדה על תקינות פוליטית וכדומה והיו רלוונטים לאותה תקופה יכולים להפוך לרועץ בזמן אחר.
באחד המקרים שקרו לאחרונה, חופשה רומנטית וסוערת שתועדה בתמונות ברשת בגיל צעיר עלתה, כמה שנים מאוחר יותר, בתעודת הוראה של מורה בארה"ב.
חסרון נוסף, מחקר שהתפרסם  ב- Science Magazine  הסיק כי זמינות המידע ברשת משפיעה על צורת החשיבה והזכרון כשאנשים שמשתמשים במנועי החיפוש זוכרים פחות.
לתפיסתי, יתרונות הזכרון הדיגיטלי עולים על החסרונות.
על הלמידה כיום, לעבור מחשיבה קווית – ליניארית, סטטית, מוגדרת ומוגבלת לחשיבה רשתית, רב ערוצית, דינמית, פלורליסטית ופתוחה בה קהילת הלומדים מקיימת בינה לבין עצמה דינמיקה עצמאית.
הזכרונות ברשת מאפשרים חשיבה אסוציאטיבית (המגובה בהיפר קישורים) ומובילה לחשיבה רחבה יותר המותאמת לדיפרנציאציה של הלומד.
יש שטוענים שבגלל הזכרונות הדיגיטלים אנו חיים בעבר ואני חושבת שבעזרת זכרונות אלו אנו נתקדם לעתיד טוב יותר בו השימוש בזכרון הרשתי בשילוב נכון של דרכי עבודה כמו אוריינות תקשורת, שיתוף פעולה ועבודה בצוות, דרך אמצעי עבודה כמו אוריינות מידע ואוריינות טכנולוגיה מצויה ועד דרכי חשיבה מגוונות: יצירתיות וחדשנות, חשיבה ביקורתית ומערכתית, זיהוי ופתרון בעיות, קבלת החלטות ולמידה כיצד ללמוד יכינו את בוגר מערכת החינוך למיומנויות הנדרשות במאה ה – 21.
במעבר חד אשתף בתוכנה, לא חדשה אך מתחדשת כל הזמן התומכת בזכרון ויזואלי – תמונות!
PICASA – תוכנה השומרת ומארגנת תמונות. בהורדה פשוטה וחינמית שלה (עד גבול זיכרון מסויים) ניתן לשמור את התמונות, לארגן ולמתג אותם בעזרת תוכנת זיהוי הפנים.
כל התמונות השמורות על המחשב בזיכרון, שנשלחו בדוא"ל וכדומה נשלפות ומסודרות.
בעזרת תהליך תיוג פשוט ניתן להוציא במידת הצורך תמונות נושאיות (כל התמונות שאלה פלג מופיעה בהן). להכין מצגות בקלות וכדומה.
מצרפת קישורים למדריכי פיקאסה  טקסטואלים וויזואלים:
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה